меню

Експерт про процедуру банкрутства в Україні: чинна процедура дозволяє великим боржникам за безцінь викупити своє майно

29 Травня 2017

За даними Нацбанку, до кінця I кварталу кредитний портфель українських банків становив 985 млрд грн. Із цієї суми близько половини – проблемні активи. Відповідно до Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», який регулює процедуру банкрутства, необхідність проведення незалежної оцінки при продажу активів не передбачена. Але ж саме при процедурі банкрутства, яка сьогодні лишається найбільш непрозорою і неоднозначною в частині повернення проблемних боргів, реалізуються найдорожчі активи, і в результаті процес повернення банківських активів назад у систему гальмується. Про те, як можна було б змінити ситуацію, що склалася, удосконаливши законодавство, під час Міжнародної оцінної конференції «Дні TEGoVA в Україні» (TEGoVA – одна з найавторитетніших асоціацій оцінювачів у Європі) розповіла Олена Єрмолова, заступник начальника управління з роботи з проблемними активами Банку Кредит Дніпро.

Учасники конференції – представники TEGoVA, Асоціації фахівців банківської оцінки України, Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, Мін’юсту, НАБУ та ін. – зібралися, щоб знайти найоптимальніші шляхи інтеграції українських оцінювачів у професійне європейське співтовариство, а також щоб вивчити європейський досвід у різних напрямах оцінювання майна. Олена Єрмолова, представник Банку Кредит Дніпро, учасниця розробки законопроекту про процедуру банкрутства, у своєму виступі розповіла про існуючі проблеми.

«Банківська система України сьогодні намагається повернути назад близько 500 млрд грн проблемних кредитів. Згідно з українським законодавством процедура повернення в багатьох випадках передбачає необхідність проведення незалежної оцінки заставного та незаставного майна. Але при процедурі банкрутства в цьому немає необхідності, оскільки законом ця норма не передбачена, – розповіла Олена Єрмолова. – При цьому саме в процедурі банкрутства реалізуються найдорожчі активи проблемних позичальників. Це і заводи, і елеватори, і порти, дороге обладнання, земельні ділянки тощо, тоді як у процедурах позасудового стягнення та виконавчого провадження зазвичай продають об’єкти зі значно меншою вартістю».

Як пояснила банкір, саме при процедурі банкрутства можна зіткнутися з грубими фактами корупції, непрозорості та схемної діяльності. Дійсно, за останні роки в Україні розпочато і успішно реалізуються реформи виконавчого провадження та державної реєстрації. Зокрема, кожен може в режимі реального часу на сайті СЕТАМ стежити за ходом електронних торгів майна, яке реалізує виконавча служба. Крім того, створюється система приватних виконавців, для реєстрації прав власності на нерухоме майно вже немає необхідності звертатися в державні органи, а можна без черги і корупційних схем зареєструвати своє право у приватного нотаріуса. Водночас у частині модернізації та удосконалення процедури банкрутства в Україні за останні три роки не помічено позитивних зрушень. Найчастіше майно «банкрутів» продається непрозоро і за цінами, неузгодженим з кредиторами, зокрема й тими кредиторами, чиї вимоги це майно забезпечує.

«Як фахівець, який вивчає цю тему і стикається на практиці з кричущими випадками, як, наприклад, продаж у Києві позаминулого року кількох елітних квартир за ціною в 1 грн, можу сказати, що суди сьогодні завалені позовами кредиторів про визнання продажів у процедурі банкрутства недійсними. Значна частина з них – це позови державних банків та фінустанов, які перебувають під управлінням Фонду гарантування вкладів. У свою чергу судді й правоохоронні органи категорично не бажають звертати увагу на порушення, – підкреслила Олена Єрмолова. – При цьому схвалений комітетом Верховної Ради законопроект 3132-д, який передбачає внесення змін до законодавства, що регулює процедуру банкрутства, насправді здатний ще більше збільшити існуючі проблеми».

Банкір зазначила, що насамперед реформування потребує саме процедура продажу майна банкрутів. Це стосується впровадження обов’язкових прозорих електронних торгів, узгодження ціни продажу з кредиторами, надання кредиторам можливості прийняти непродане на торгах майно у власність у рахунок погашення боргу. Ці законодавчі зміни, на думку фахівця, дадуть можливість державі не тільки поліпшити свої показники в напрямку захисту прав кредиторів, але також уникнути значних збитків у процесі повернення боргів ліквідованих і державних банків.

ОФОРМИТИ ЗАЯВКУ